חזרה לבלוג

קודם מוכרים, אחר כך מפתחים!

פוסט שלישי בסדרת פוסטים בנושא Lean Startup, "סטארט אפ רזה"
(או כמו שאנחנו קוראים לו בעברית, "הסטארט אפ הזריז", למה לא "רזה", תוכלו לראות בפוסט הזה).

הסטטיסטיקה מלמדת אותנו שלמעלה מ-90% מהסטארטאפים נכשלים.
לאורך השנים השתרשה נורמה של יזמים ומפתחים שמסתגרים "במרתף" ומשקיעים של זמן וכסף בפיתוח מוצרים, בלי לספר לאף אחד, וזאת מתוך החשש שיעתיקו מהם וישכפלו אותם. כתוצאה מכך הם ממעטים אם בכלל לנסות לגייס משתמשים \ לקוחות או שותפים אסטרטגיים, ובאופן כזה לא ניתן לשמוע את רחשי השוק האמיתיים, ולמנף אותם כדי לחדד את המודל, השירות, הפתרון ודרכי המימוש עליהם הם עמלים.

התוצאה של הנורמה הקלוקלת הזאת היא, שלמעלה מ-90% מהיזמים משקיעים המון זמן ומשאבים במשהו שנועד לכישלון, וכשהם יגלו את זה, יהיה להם הרבה פחות זמן, כסף ואנרגיה להתמודד עם המציאות. מכיוון שכך, אנחנו צריכים לשאוף לגלות את תגובת השוק למוצר שלנו בהקדם האפשרי. עלינו להתרגל בחיפוש מתמיד, בכל שלב עסקי, אחר ההנחות העסקיות שלנו שעלולות לגרום לכישלון במידה ויופרכו, ומרגע שזיהינו אותן אנחנו חייבים להסתער על השוק במטרה לקבל תשובות אמיתיות, או כמו הסלוגן השגור בסדנאות ה-Lean Startup Machine: נכשלים מהר כדי להצליח מהר יותר, או במקור: Fail Fast, Succeed faster!

למעשה, צריך "להתחיל מהסוף", להתחיל מהשוק, משמע להתחיל מהשיווק והמכירה, עוד לפני שיש מוצר מוגמר. התשובות שלכם נמצאות אצל משתמשים פוטנציאליים אמיתיים, כאלו שמייצגים את הקהל אליו אתם פונים. כאלו שחשים אין ה"כאב" שאתם מתיימרים לפתור, ומייצגים את הקהל שזיהיתם כאסטרטגי למודל שלכם. רצוי לעשות את זה מול אנשים "קרים", כאלו שאתם חודרים למרחב שלהם מבלי שהוזמנתם. זוהי טבילת האש שתאמת אתכם במינימום זמן והוצאות עם המציאות.

הגישה הזאת תאלץ אתכם לפתור קודם את תהליך השיווק והמכירה. יש יזמים שזה נראה להם פחות "סקסי" מאשר לפתח מוצר חדשני, אפליקציה מגניבה, ולהביא אותה לשלמות, אבל זאת גישת העבודה שתאפשר לכם את אורך הנשימה שיידרש לכם (ויידרש לכם אורך נשימה) כדי להתמודד עם האתגרים שצופנת לכם הדרך. זאת אומרת, אם יש לכם ביד מוצר מדהים אבל אין לכם קהילת משתמשים סביבו, אתם תמצאו את עצמכם מתחילים "לעקם" אותו טלאים טלאים כדי להתאים לצרכי השוק. אם להזיז "קיר" על שרטוט אדריכלי עולה 1$, להזיז אותו אחרי שהוא נבנה יעלה בין 100-1000$. לפעמים המרחק מצרכי השוק יהיה גדול באופן שלא ניתן יהיה לגשר אלא ע"י פיתוח מחדש. לעומת זאת, אם הצלחתם לגייס משתמשים, זה אומר שאתם מבינים את המניעים והצרכים שלהם, ומכאן הדרך ליצירת מוצר מנצח הופכת קלה יותר.

לא בהכרח שבשלב זה אתם צריכים אתר, אפליקציה, וידאו מושקע, לוגו, כרטיס ביקור. הפעילו את היצירתיות שלכם ונסו למצוא את הדרך והתוצרים שיאפשרו לכם לקבל את התשובות שאתם מחפשים  בהשקעה מינימלית. בטרמינולוגיה ה"זריזה", התוצר הזה נקרא: MVP – Minimum Viable Product.

ה-MVP הינו תוצר שתפקידו לתקף או להפריך הנחות יסוד עסקיות במינימום משאבים. כשמדובר בעסק חדש לחלוטין, ה-MVP יכול להיות התוצרים הנדרשים לתשאול הגורמים הרלוונטיים בשוק, כאשר מדובר במיזם שיוצא מעסק מבוסס עם ידע או שפורץ לשוק פעיל, לעיתים זאת תהיה מערכת עובדת – הכול בהתאם לבשלות העסקית.

בפוסט הבא אתן את הנוסחה שלי להגדרת MVP.

רוצים לקבל עדכון כשהוא עולה? הצטרפו כאן לרשימת התפוצה.

מצאתם שגיאה? יש לכם שאלה? אני מזמין אתכם לפנות אלי Erez@simplyUx.co.il

  • http://simplyux.co.il/wp-content/uploads/2014/08/icon-settings.png

    השירותים שלנו

    • אפיון חווית משתמש (UX)
    • אנליטיקס ושיפור יחסי המרה
    • מיתוג: לוגו, קופירייטינג וקריאייטיב
    • עיצוב ממשק משתמש (UI)
    • פיתוח אתרי מסחר ואפליקציות

    הדרך הטובה ביותר להבין מה אנו עושים היא לבקר בסיפור המקרה או לפנות אלינו במייל לקבלת פרטים נוספים:

    contact@simplyux.co.il

  • http://simplyux.co.il/wp-content/uploads/2014/08/-------------------.png

    הידעת?

    השלב הראשון בפיתוח מערכת או שירות מבוסס תוכנה הוא אפיון אסטרטגי.

    איך אנחנו יודעים?
    ניסיון של עשרות פרויקטים לימד אותנו 2 עובדות שכל יזם ומנהל פרויקט חייבים לדעת:

    בממוצע:

    עלות פיתוח

    פי 3 בפרויקטים ללא אפיון אסטרטגי.

    עלות גיוס לקוח
    פי 7 בפרויקטים ללא אפיון אסטרטגי.

    לסיכום:

    אין תחליף לחווית משתמש מבוססת מחקר